CT-scanning

Kæledyr kan blive ramt af sygdom, skader eller ulykker, der kræver grundig undersøgelse

Hos Dyrlægehuset Randers findes vores CT scanner, som gør det muligt grundigt at undersøge sygdomme i øre, næse og hals, som supplement til endoskopiske undersøgelser. Vi anvender ligeledes vores CT scanner til undersøgelser af ryggens sygdomme, såsom diskosprolaps og lammelser. CT scanning kan desuden med fordel benyttes ved brud i albueled, hofter og skulderled.

CT scanning er derfor et super vigtigt redskab i forbindelse med mange komplicerede sygdomme og inden en kompliceret ortopædisk operation.

Narkose og sikker scanning

I mange tilfælde undersøges hunde og katte ved hjælp af traditionel røntgenundersøgelse. I nogle tilfælde kan det være nødvendigt at se strukturerne i 3D og i flere detaljer. I sådanne tilfælde vil CT oftest være at foretrække.

Ved CT scanning af din hund, kat eller kanin har det stor betydning, at kæledyret ligger stille, mens scanningen foretages. Derfor vil hunde og katte være i narkose under scanningen, og det betyder også, at patienten skal komme fastende. Mange CT scanninger foretages på syge dyr, hvorfor at en sikker narkose er ekstra vigtig. Patientens sikkerhed er af første prioritet.

Til kaniner benyttes en speciel æske hvor kaninen lægges i, og holdes blidt fast i samme stilling, så narkose ikke er nødvendigt.

Sådan foretages en CT scanning

Jeres kæledyr vil altid først blive undersøgt, inden at indlægges til scanning. Når patienten er lejret på briksen, vil denne kører ind i CT scannerens store hul i midten, og scanningen af dit kæledyr kan nu påbegyndes. Selve scanningen foregår ved, at røntgenstråler rammer og sendes gennem din hund eller kat fra alle vinkler, således at der tages en lang række 3D billeder. Disse bliver automatisk omdannet til en række tredimensionelle optagelser, som vi efterfølgende grundigt undersøger for evt. sygdomstegn.

CT i trygge rammer

For at sikre at CT scanningen af din hund eller kat forløber så trygt som muligt, er der veterinærsygeplejersker og dyrlæge til stede under hele scanningen. Dit kæledyrs hjerterytme og iltmætning overvåges under hele narkosen. Dette giver de bedste betingelser for en tryg behandling. Efter narkosen fortsætter vi med at monitorere patienten til den er helt vågen.

Efter endt forløb, sender vi altid både journal, CT optagelser og behandlingsplan til evt. henvisende dyrlæge.